Майже 11% опитаних виборців півдня України особисто стикалися з підкупом на виборах

64,5% опитаних українців заявили, що не готові продати свій голос за жодних умов. Серед тих, хто може згодитися на підкуп, 12% респондентів оцінюють свій голос на виборах менш ніж у 500 грн. Такими є висновки соціологічного дослідження, яке ОПОРА презентувала в Миколаєві 14 грудня.

 Причина, чому виборці погоджуються отримати гроші чи іншу матеріальну винагороду від кандидата або партії в обмін на підтримку на виборах, в тому, що люди бідні, а це додаткова можливість підзаробити – переконані 82,5% респондентів. Ще 65% вважають, що людям все одно за кого голосувати, якщо пропонують підзаробити. Також більше половини (56%) опитаних переконані, що люди беруть гроші, але голосують на власний розсуд.

Найчастіше з пропозиціями підкупу виборців стикалися виборці, що мешкають на заході України (14,4%), в центральній частині країни цей показник становить 11,6%, на півдні — 10,7%, на сході Україні – 6,3% опитаних. У рамках опитування респонденти висловлювали своє ставлення й до так званої «виборчої благодійності», коли кандидати та партії напередодні виборів пропонують різні види допомоги. Виявилося, що 42% позитивно ставляться до надання медичних препаратів, продуктів, техніки, організації дозвілля і розваг, благоустрою територій, допомоги армії чи церкві, коли це здійснюють суб’єкти виборчого процесу перед виборами. 51,5% ставляться до цього негативно. Про це під час презентації дослідження розповів координатор Громадянської мережі ОПОРА в Миколаївській області Дмитро Баштовий.

«Матеріальне стимулювання виборців у різних його проявах є неприйнятним способом впливу на волевиявлення громадян. Підкуп виборців має негативні наслідки на результати та виборчий процес в цілому. Але зафіксовані випадки підкупу виборців часто не відображають повноти та масштабу зловживання, тому через соціологічне дослідження маємо перші результати щодо сприйняття громадянами цього явища. Майже 12% виборців, які стикались з підкупом, та 42%  опитаних, які позитивно сприймають передвиборчу благодійність, де-факто непрямий підкуп, сигналізують, що проблема є значущою», – наголосив Дмитро Баштовий.

До обговорення долучилися місцеві експерти, представники громадських організацій та ЗМІ, зацікавлені громадяни. Вони зійшлися на думці, що основними причинами, які спонукають виборців продавати свої голоси, є низький достаток та рівень правової грамотності, а також небажання асоціювати себе з владою, яку вони обирають, і наслідками свого вчинку. Щоб вирішити проблему, пов’язану з підкупом виборців, учасники обговорення запропонували, зокрема, підвищити соціальну відповідальність дорослого населення, особливо у сільській місцевості. Також варто приділити увагу навчанню молоді, застосувавши популярні для них способи комунікації, наприклад, через блогерів та лідерів громадської думки.  На думку присутніх, можна створювати різні запобіжні заходи для тих, хто організовує підкуп, але передусім треба починати з тих, хто бере кошти – і це явище зникне як таке.

Дослідження провів Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з Київським міжнародним інститутом соціології з 22 жовтня до 12 листопада 2021 року методом CATI (телефонні інтерв’ю з використанням комп’ютера; computer-assisted telephone interviews) на основі випадкової вибірки номерів мобільних телефонів. Опитування проведене на замовлення Громадянської мережі ОПОРА. Це дослідження відбулося завдяки підтримці американського народу, що була надана через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Думки і твердження, висловлені у звіті, можуть не збігатися з позицією USAID та уряду США.

 

ДЖЕРЕЛО: Прес-служба ОПОРА Миколаїв

Поділитись новиною
Facebook
Twitter
Email
Telegram